شب قدر و امام زمان علیهالسلام
جریانیافتن استوار و منظّم امور گوناگون در عالَم، با اینهمه پهناورى، چنین است که نخست در برنامهاى دقیق وتقدیرى حکیمانه مقرّر مىگردد و سپس در ارتباط با خلیفهى خدا در زمین (مُجرى وناظرِ اجرا) به مرحلهى تحقّق مىرسد. بدینگونه این آیات همه دلالت دارد براستمرار وجود حجّت خدا در زمین و اکنون حجّت خدا در زمین و واسطهى فیض و ولىّ مطلق و به تعبیر شیخ بهاءالدّین عامِلى: “صاحب اسرار خدایى در این جهان” امام موعود، قطب دوران، روح جهان، حقیقت زمان و عِدْل قرآن، حضرت حجّةبنالحسن المهدى علیهالسلاماست و او خود صاحب شب قدر است و آستان اعلاى او محلّ فرود آمدن روح و فرشتگان استدر شب قدر. در حدیث است که:
“مردمان در شب قدر در حال نمازند و دعا و مسألت کردن از درگاه خدا و صاحب این امر سرگرم است به کار فرشتگانى که نزد او مىآیند ومقدّرات و امور و پروندهى حوادث سال را پیش او مىآورند...” (نورالتقلین 5: 641(در قرآن کریم، سخن از خلافت الاهى در زمین رفته است. خدا به فرشتگان گفت:
“از جانب خود در زمین خلیفهاى بگذارم و بگمارم.” (بقره: 30(در اینجایادآورى مىکنیم که مقصود از تعبیرهاى “ولىّ مطلق”، “ولىّ کامل”، “ولىّ زمان”، “ولىّ عصر”، “حجّت ناطق” و “صاحب شب قدر” همان خلیفهى خدا است در زمین و پس ازدرگذشت پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله وسلمو پایانیافتن دور نبوّت و پیامبرى،این مرتبهى بزرگ ازآنِ اوصیاى پیامبر است یعنى على و یازده فرزندشعلیهمالسلام.سورهى قدر و سورهى دخان از مهمترین دلیلهاى حضور و لزوم “امامت حقّه” و “خلافت الاهیّه” است در زمین. امام جواد علیهالسلام مىفرمایند:
“اى پیروان تشیّع! با مخالفان امامت، به سورهى “إنّا أنزَلناه” استدلال کنید تا پیروزگردید. به خدا سوگند این سوره پس از درگذشت پیامبر، حجّت خداى متعال است بر خلق. این سوره نقطهى اوج دین شماست. این سوره نشانهى ابعاد علم ماست.اى شیعیان! همچنین به سورهى “حم دخان” که در آن آیهى “إنّا أنزَلناهُ فی لَیلَةٍ مبارکَة” آمده است، استدلال کنید! این سوره پس از رسول اللَّه، خاصّ ولىّ امر (حجّت خدا) است در هر عصر.”ایمان به لیلة القدر
پیامبر اکرمصلى الله علیه و آله وسلممىخواهد تا مردم به شب قدر باور آورند؛ زیرا این باور و اعتقاد از جنبهى نظرىو شناختى موجب مىشود تا شناخت انسان، درست و مطابق با واقع و موافق قانون خدایى جهان باشد و از جنبهى عملى، سبب مىگردد تا انسان داراى موضع صحیح و سیاست درست ورهبرى خدایى باشد و در نتیجه به حرکت تکاملى و کمالى دست یابد و به سعادت بزرگ برسد.شیخ مفید با اسناد آورده که حضرت امام جوادصلى الله علیه وآله وسلمازپدران خود، از امیرالمؤمنین علیهالسلام از پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله وسلمنقل کرده است که به اصحاب فرمود:
“شب قدر را باور بدارید! در این شب تقدیرامور سال فرستاده مىشود. این شب را پس از من نیز صاحبانى است. صاحبان این شب پس ازمن، على و یازده فرزند اویند.”حدیث مشهورى نیز که از پیامبرصلى الله علیه وآله وسلمنقل شده است، ناظر به همین حقایق است:
“مَن ماتَ وَ لَمْ یَعْرِف إمامَزَمانِهِ ماتَ میتَةً جاهِلیَّةٍ.”
“هر کس بىآنکه امام زمان خود را شناخته باشد، از جهان برود، همچون مردم دوران جاهلیّت از جهان رفته است.”بنابراین،نشناختن امام، نشناختنِ خطّ حرکت تکاملى و خصوصیّات آن است و نشناختن این خط یامستلزم رکود است و سقوط یا انحراف و حرکت در جهت ضد. اینها همه، دورى و دورشدن ازهدایت است و سقوط در ورطهى هلاک و جاهلیّت. همین است که پیامبر اکرمصلى الله علیهوآله وسلم، در حدیث مشهور “ثقلین” که یاد شد، دو چیز را با هم و تفکیکناپذیر، عامل هدایت و نجات شمرده و معرّفى فرموده است: قرآن و عترت، یعنى: برنامه و راهنما، کتاب و معلّم. کتابِ بدون معلّم و جدا از معلّم و معلّمِ بدون کتاب و جدا از کتاب، مفیدفایدهاى چندان نخواهند بود. کتابِ حقّ “نَزَّلَ الْکِتابَ بِالْحَق” (بقره: 177) ومعلّم صادق “وَ کونوا مَعَ الصّادِقینَ” (توبه: 119) عامل هدایت تامّ و تمام است وتمسّک به این هر دو و پیروى از این هر دو، مستلزم نجات است و بیرونآورندهى انسان است از ظلمات طبیعت و جهل و جاهلیّت.این است که باید کوشید تا به هر اندازه که ممکن است با حقیقت زمان و سرّ دوران و روح جهان آشنا شد و به او متوجّه گشت تا حیات انسان، حیات بیدارى و شناخت باشد و مرگ او نیز مرگ بیدارى و شناخت باشد نه مرگ جاهلیّت.ظهور، مهمترین تقدیر سال
مهمترین تقدیر الاهى در دوران غیبت، ظهور امام عصر علیهالسلام این معلّم حقیقى قرآن است که اگر در شب قدر سالى مقدّر شود، آن سال بهترین سال مردم آخرالزّمان است. پس باید شب قدر را قدر دانست وقبل از هر چیز و هر حاجتى ظهور امام زمان علیهالسلام را از خداوند مهربان درخواست کرد
پی نوشت :
گزیده یک مقاله
این مقاله از کتاب " خورشید مغرب "، نوشتهی محمد رضا حکیمی تلخیص شده اس
emameasr.org